S.V. Zalk wint na moeizaam begin ook van EZC '84

EZC '84 1

10 maart 2018 14:30

Nadat vorige week de topper tegen VSW werd afgelast, moest Zalk afgelopen zaterdag aantreden in de thuiswedstrijd tegen EZC uit Epe. De wedstrijd in Epe eindigde destijds in een moeizame 1-2 overwinning voor het team van Gerrit Hamer.

Ook zaterdag kwam de overwinning niet zomaar tot stand en moest Zalk tot het uiterste gaan om tot winst te komen. De trainer van Zalk moest een wijziging toepassen. Jeremy van Dijk speelde rechtsachter en Emiel Post stond centraal achterin samen met Ruben van der Veer. Dit omdat Hendri Vinke wegens ziekte de afgelopen veertien dagen niet had getraind, hij zat wel bij de wisselspelers.

Na een aftastend begin waarin beide teams weinig kansen kregen, was het in de 13e minuut EZC dat de eerste kans van de wedstrijd kreeg. Een schot vanaf rechts werd door de doelman Zalk over het doel getikt. In de 16e minuut was er weer een gevaarlijk moment voor het doel van Zalk. Een pass van achteruit viel precies in de voeten van de spits van EZC, maar voordat hij op het doel kon schieten was het Ruben van der Veer die de bal over de achterlijn tikte.

Zalk begint veel te slap aan de wedstrijd en men geeft de Epenaren teveel ruimte, waardoor de mannen uit Epe veel balbezit hebben. Na 23 minuten pas het eerste gevaar van Zalk. Spits Aart Schreuder speelt zich knap vrij, maar zijn schot gaat naast het doel van EZC. In de 25e minuut komt Zalk tegen de verhouding in op een 1-0 voorsprong. Schreuder kopt een bal van achteruit door op linkerspits Michel Hamer. Deze bedenkt zich geen moment en met zijn sterke linker schiet hij de bal snoeihard op het doel van EZC. Als een granaat slaat de bal via de onderkant van de lat in het doel, een prachtig doelpunt.

EZC is even van slag, maar pakt snel de draad weer op en men probeert Zalk weer onder druk te zetten. Na 35 minuten een verre dieptepass van achteruit op de rechterspits van EZC. De bal valt over linksachter Stephan van Ommen en de speler van Epe haalt vol uit, doelman Straetemans redt weer. Na 38 minuten spelen raakt Ruben van der Veer geblesseerd aan zijn enkel. Hij kan niet verder spelen en hij wordt vervangen door Hendri Vinke. In dezelfde minuut stuurt Jeroen van den Bosch een pass op maat naar Shaan Tasneem. Deze neemt de bal goed aan en het daarop volgende schot wordt door de doelman van Epe tot hoekschop getikt.

Zalk voetbalt in een te laag tempo om het EZC lastig te maken en de mannen uit Epe hebben het meeste balbezit, echter grote kansen krijgt ook EZC niet. De ruststand wordt bereikt met een 1-0 stand voor SV Zalk.

Zalk komt na de pauze ongewijzigd binnen de lijnen, maar weer is het EZC dat het meeste aan de bal is en probeert met man en macht de gelijkmaker te forceren. Maar ook nu staat de achterhoede van de geel/zwarten positioneel goed en geeft men weinig kansen weg. Na ongeveer 60 minuten spelen komt Zalk wat beter in de wedstrijd en verschijnt men steeds vaker op de helft van de moegestreden Epenaren. In de 61e minuut gaat een vliegend schot van aanvoerder van den Bosch nog ver over het doel van EZC. In dezelfde minuut vindt de scheidsrechter het nodig om verdediger Hendri Vinke een gele kaart te geven voor een hele lichte overtreding. Hij bedacht zich waarschijnlijk dat hij nog geen kaart had gegeven en dat het tijd werd voor een kaartje.

Na 63 minuten spelen staan er een aantal spelers van Zalk op het middenveld te dromen en kan een speler van EZC zomaar doorstomen richting het doel van Zalk. Hendri Vinke haakt de speler van Epe en had nu wel recht op een kaart. De man in het zwart hield nu gelukkig zijn kaarten in de zak!
Na 70 minuten weer een actie van Aart Schreuder hij schiet de bal over het doel van EZC. De spits werd in deze wedstrijd weinig aangespeeld en liet zich daarom vaak te ver terugzakken, waardoor er geen aanspeelpunt in de spits was. In de 72e minuut schiet een verdediger van EZC de bal zomaar in de voeten van Aart Schreuder. Deze bedient Gerben Hamer en met een schitterende actie speelt Gerben twee verdedigers uit en schiet vanaf links de bal fantastisch in de verre hoek, 2-0 voor Zalk. Na 79 minuten wordt Shaan Tasneem gewisseld, in zijn plaats komt Sander Vinke. In de 80e minuut valt de beslissing, een dieptepass van Gerben Hamer op zijn broer Michel, deze geeft vanaf links een voorzet bij de tweede paal waar Aart Schreuder klaar staat om de bal in het dak van het doel te schieten: 3-0. Na 82 minuten spelen pakt Jeroen van den Bosch toch nog weer zijn "momentje". Vanaf de middenlijn probeert hij de doelman van EZC te verrassen, deze let echter goed op en tikt de bal met zijn vingertoppen over het doel. In de 84e minuut wordt Schreuder nog gewisseld, in zijn plaats komt Roel Vinke. Na 87 minuten krijgt Roel Vinke vanaf links nog een kans, zijn schot wordt gekeerd door de doelman van EZC. In de laatste minuut van deze wedstrijd krijgt Zalk nog een laatste kans, Lars van der Worp worstelt zich in het strafschopgebied van EZC langs twee verdedigers en tikt de bal breed op Michel Hamer, zijn schot gaat net naast. Dan vindt de scheidsrechter het na 92 minuten voetballen  mooi geweest en fluit hij voor het einde van de wedstrijd en pakt SV Zalk weer drie punten.

Omdat VSW weer niet in actie kwam staat Zalk nu vier punten voor maar heeft het wel twee wedstrijden meer gespeeld. Komende zaterdag moet SV Zalk op bezoek bij vv Wijthem. Dit team presteert dit seizoen wisselend en mag zeker niet onderschat worden. Er waren in Zalk zaterdag ongeveer 90 toeschouwers aanwezig.

Tot ziens in Wijthem op zaterdag 17 maart as.