HTC krijgt niets cadeau van S.V. Zalk

HTC 1

26 mei 2018 14:30

Op zaterdag 26 mei speelden de kampioenen uit Zalk de laatste wedstrijd van het seizoen in en tegen HTC  uit Zwolle. Zalk begon met Berry Wagterveld en Sander Vinke in de basisopstelling. Aart Schreuder nam plaats op de bank en Michel Hamer was geblesseerd. Berry stond rechtsback en Sander stond op de plek van Aart in de spits.

Voor beide teams stond er niets meer op het spel, maar dit was alleen in het begin van de wedstrijd te merken. HTC wilde natuurlijk graag van de kampioen winnen, maar het team van trainer Hamer wilde ook graag de 20e overwinning van het seizoen binnen halen.

In de 16e minuut van de wedstrijd was het HTC dat via een afstandsschot probeerde te scoren. De bal ging echter hoog over het doel van de minst gepasseerde doelman van de Gemeente Kampen, Cor Straetemans. Na 20 minuten word Zalk voor het eerst gevaarlijk. Het schot van Lars van der Worp gaat echter naast het doel van HTC. Maar een minuut later komt Zalk op een 0-1 voorsprong. Een prima actie van Jeroen van den Bosch, waarbij hij meerdere spelers van HTC passeert, resulteert in een strak schot rechts onder in het doel van de kansloze doelman.
Zalk blijft nu druk uit voeren op HTC en tien minuten later komen de geel/zwarten op een 0-2 voorsprong. Een fraaie dieptepass van Berry Wagterveld wordt prima in de loop aangenomen door Lars van der Worp en hij schiet de bal onder de doelman door in het doel.
In de 35e minuut een gevaarlijke aanval van HTC. Het daaropvolgende schot gaat net voor het doel van Straetemans langs over de achterlijn. Weer een minuut later krijgt HTC weer een kans. De verdediging van Zalk lijkt even bevangen door de hitte en laat een aanvaller van HTC vrij doorgaan. Straetemans redt op het laatste moment. Na 40 minuten belandt een afstandsschot van Jeroen van den Bosch op de lat (van het vangnet)...

In de 42e minuut begaat Hendri Vinke een overtreding in het eigen strafschopgebied. Hij duwt volgens de scheidsrechter de spits onderuit, de beste man legt de bal op de stip. De strafschop wordt benut en de ruststand wordt zo bepaald op 1-2.

Na de pauze wisselt trainer Gerrit Hamer, direct drie spelers. Jeroen van den Bosch, Shaan Tasneem en Stephan van Ommen worden vervangen door Jan Dirk van Pijkeren, Aart Schreuder en Roel Vinke. In de 47e minuut direct weer een kans voor Zalk. Lars van der Worp schiet uit vrije positie de bal echter over het doel van HTC. Het tempo gaat nu rap uit de wedstrijd, dit ligt natuurlijk ook aan de warmte (28 graden). Na 59 minuten spelen kan een aanvaller van HTC alleen op het doel van Zalk afgaan, maar weer is de doelman goed bij de les en redt.
Het spel wordt er van beide kanten niet beter op, maar in de 64e minuut komt Zalk op een 1-3 voorsprong. Een mooie aanval door het midden waarbij Sander Vinke de bal terug legt op Roel Vinke die zich geen moment bedenkt en afdrukt. De bal gaat strak in de kruising. Na 68 minuten wordt HTC nog weer gevaarlijk. Uit vrijstaande positie schiet men echter ver naast het doel van Zalk.
In de 75e minuut is het weer de beurt aan Zalk. Lars van der Worp duikt vrij op voor de doelman van HTC. Hij treuzelt echter te lang waardoor de verdediging van de Zwollenaren de bal kan opruimen. Toch zal HTC nog terug in de wedstrijd komen, een hoge voorzet vanaf links wordt fraai binnen gekopt achter de kansloze Cor Straetemans: 2-3.
In de laatste minuten van de wedstrijd zal Zalk nog een aantal malen gevaarlijk worden. Eerst wordt een schot van Aart Schreuder door de doelman van HTC naast getikt en even later gaat Lars van der Worp er op links nog een keer vandoor. Maar met drie Zalkers tegen één verdediger van HTC wordt deze kans slecht uitgespeeld.

Zo wint S.V. Zalk ook de laatste wedstrijd in de 4e Klasse C en kan men zich opmaken voor een verblijf in de derde klasse komend seizoen. De verwachting aan het begin van het seizoen was proberen bij de eerste vier te komen en minimaal een periodetitel in de wacht te slepen. Dat dit ruimschoots is overtroffen moge duidelijk zijn.

Na de nederlaag tegen VSW vorig jaar begon de ploeg te draaien en werden er schitterende wedstrijden gespeeld, die vaak ruimschoots werden gewonnen. Na de winterstop begon de motor haperend op gang te komen en speelden de mannen van Gerrit Hamer vaak niet het beste voetbal, maar werden de wedstrijden op karakter vaak toch nog gewonnen. Daarom wil ik nogmaals de spelers, verzorgers en technische staf bedanken voor het kijkplezier en de spannende momenten die we langs de lijn mochten beleven.

Mannen een fijne vakantie en op naar de derde klasse!

Tot ziens.