Zalk toont veerkracht en wint in Wijthmen

Wijthmen 1

... (afstandschot)
... (schot)
Gerben Hamer (schot)
Michel Hamer (schot)
Hendri Vinke (kopbal)
Sander Held (intikker)
Assist: Michel Hamer

25 januari 2020 14:30

Het eerste elftal van Zalk mocht zaterdag 25 januari voor het eerst in 2020 weer aantreden in de competitie. Na een goede voorbereiding met overwinningen tegen Remo (7-1) en Lemele (5-0) en een nipte nederlaag tegen Hatto Heim (4-3), werd er vandaag afgereisd naar Wijthmen. Het verschil tussen beide ploegen was vooraf 6 punten. Zalk stond met 17 punten 7e. Wijthmen stond 10e met 11 punten.

Zalk begon in de volgende opstelling aan de wedstrijd: Berry Wagterveld, Ramin Ezzat, Ruben van der Veer, Jeroen van den Bosch, Hendri Vinke; Emiel Post, Sander Kuiper, Gerben Hamer; Jorn Kroes, Simon van Halm en Michel Hamer. Op de bank namen Sander Held, Jesper Esselink, Shaan Tasneem en Marc van Gelder plaats.

In de beginfase van de wedstrijd probeerde Zalk via de flanken gevaar te stichten. Een voorzet van Michel Hamer kon, al dan niet door een hobbeltje in het moeilijk bespeelbare veld, net niet binnen geschoten worden door spits Simon van Halm. Aan de andere kant was het wel raak na 19 minuten spelen. Een afstandsschot van ruim 30 meter van Wouter Klei werd aangeraakt en vloog daardoor over keeper Berry Wagterveld heen: 1-0. Zalk wilde deze achterstand zo snel mogelijk wegpoetsen en kreeg daarvoor de uitgelezen mogelijkheid. Hendri Vinke werd licht aangetikt in de 16 meter en de scheidsrechter floot voor een strafschop. Deze werd genomen door Simon van Halm, maar te slap ingeschoten waardoor keeper Max Beernink kon redden. Pas vlak voor rust wist Zalk de gelijkmaker te produceren. Een voorzet van Michel Hamer werd goed teruggelegd door Sander Kuiper. Gerben Hamer schoot vervolgens prima raak: 1-1.

Na rust kwam Zalk opnieuw op achterstand. Een breedtepass werd onderschept door Wijthmen en een snelle counter volgde. Stan Noordman wist vervolgens de 2-1 binnen te schieten. Zalk toonde echter veerkracht door een minuut na deze treffer alweer de 2-2 te maken. Simon van Halm legde goed terug op Michel Hamer, die vanaf de rand van het strafschopgebied binnenschoot. Wijthmen kwam even later met 10 man te staan. Wouter Klei haalde Jeroen van den Bosch neer en kreeg daarvoor zijn 2e gele kaart.

Met 11 tegen 10 ging Zalk vol voor de overwinning. Met succes, want na een goede corner van de voor Sander Kuiper ingevallen Shaan Tasneem, wist Hendri Vinke knap binnen te koppen: 2-3. Wijthmen wist de kansen op de gelijkmaker vervolgens niet te verzilveren en doordat de thuisploeg aanvallender ging voetballen, kreeg Zalk meer ruimte. Een voorzet van Michel Hamer werd tegen de lat geschoten door Jorn Kroes. Even later was het wel raak uit een voorzet van Michel. Nadat Jorn Kroes de bal mistte, stond Sander Held (ingevallen voor Simon van Halm) op de goede plek om de 2-4 binnen te schieten. Nadat Jesper Esselink nog in het veld was gekomen voor Ramin Ezzat, kreeg Zalk nog een grote kans op de 2-5. Jorn Kroes gaf een uitstekende steekpass op Michel Hamer. 1 op 1 met de keeper wist hij echter niet te scoren waardoor het 2-4 bleef.

Dankzij deze overwinning begint Zalk 2020 goed. Dit goede begin wil de ploeg uiteraard vervolg geven. Dat zal aanstaande zaterdag moeten gebeuren, want dan speelt Zalk om half 3 thuis tegen VEVO. Tot dan!