Vierde overwinning op rij voor Zalk na 3-0 winst op ’t Harde

Michel Hamer (schot)
Assist: Jorn Kroes

8 februari 2020 14:30

Na de winstpartijen tegen de lager geklasseerden VV Kampen (thuis, 8-2), Wijthmen (uit, 2-4) en VEVO (thuis, 3-1), mocht Zalk het zaterdag 8 februari thuis opnemen tegen de nummer 3 ’t Harde. Het gat tussen beide ploegen was vooraf 6 punten. Voor Zalk was het daarom een belangrijke wedstrijd om de aansluiting met de (sub)top te vinden.

Eerder dit seizoen verloor het team van trainer Gerrit Hamer de uitwedstrijd in ’t Harde nipt met 3-2. Vandaag dus een mooie mogelijkheid om revanche te nemen. De opstelling zag er als volgt uit: Berry Wagterveld, Ramin Ezzat, Sander Kuiper, Jeroen van den Bosch, Hendri Vinke; Emiel Post, Gerben Hamer, Jorn Kroes; Jeremy van Dijk, Simon van Halm en Michel Hamer. Op de bank zaten Sander Held, Jesper Esselink en Marc van Gelder. Shaan Tasneem en Ruben van der Veer konden, vanwege vorige week opgelopen blessures, niet spelen.

Direct vanaf de aftrap speelde Zalk goed in de organisatie. Daardoor was het de bovenliggende partij en speelde het een aantal kansen bij elkaar. Nadat Jorn Kroes de bal goed doorkopte, schoot Michel Hamer net voorlangs. Ramin Ezzat kreeg de bal op randje 16, maar kon de bal niet genoeg drukken waardoor zijn schot over ging. Aan de andere kant van het veld was Ramin belangrijk met een uitstekende sliding op de bal, waar ’t Harde dacht aan een strafschop. Na een half uur spelen leek Zalk op voorsprong te komen. Uit een ingooi van Jeremy van Dijk belandde de bal via een verdediger bij Michel Hamer. Zijn schot kwam via de onderkant van de lat echter terug in het spel. Ook ’t Harde kreeg voor rust nog een grote kans, maar Berry Wagterveld redde uitstekend. Zo gingen beide ploegen de rust in met een 0-0 tussenstand.

Na rust aan Zalk de taak om het overwicht om te zetten in doelpunten. Aanvankelijk leek dit een lastige opgave te worden. Inzetten van Jorn Kroes en Jeremy van Dijk werden onschadelijk gemaakt door de goede keepende Henry Schipper. Na ruim een uur spelen viel de 1-0 toch. Nadat Michel Hamer de bal op randje 16 klaarlegde voor Jeremy van Dijk, schoot Jeremy de bal hard achter de doelman. Een mooie opsteker voor Zalk, maar met nog een half uur te gaan was er nog niks gewonnen. De ploeg ging door en was een aantal keer dichtbij de 2-0. Een cornerbal werd teruggelegd op de 16, waar Emiel Post helemaal vrij stond. Hij schoot de bal goed en hard in, maar weer was het Henry Schipper die de bal tegenhield waardoor het spannend bleef.

Uit een afgeslagen aanval moest Jeroen van den Bosch een harde overtreding incasseren. De speler van ’t Harde kreeg hiervoor de rode kaart, waardoor het laatste gedeelte van de wedstrijd met 11 tegen 10 werd gespeeld. Even later mocht Zalk opgelucht ademhalen, want ’t Harde schoot een bal van een paar meter van het doel over. In de 84e minuut werd de wedstrijd beslist. Jorn Kroes gaf de bal mee aan Michel Hamer, die vanaf rechts naar binnen kwam en de bal via een verdediger binnenschoot: 2-0. Vlak daarna een vrije trap op 20 meter van het doel van ’t Harde. De inzet van Michel Hamer en de rebound van Gerben Hamer werden allebei goed gepakt door de keeper. Uiteindelijk werd het toch 3-0. Nadat een verdediger van ’t Harde bleef liggen met een blessure, had Jorn Kroes een goede actie in huis aan de rechterkant. Hij legde de bal terug op Michel Hamer, die de bal in de kruising schoot. Direct daarna volgde het eindsignaal, waardoor Zalk verdiend met 3-0 won van ’t Harde.

Met de vierde overwinning op rij heeft Zalk zich weer helemaal weten te nestelen in de subtop van de Vierde Klasse D. De achterstand op nummer 3 ’t Harde, nummer 4 Dieze West en nummer 5 VSW bedraagt respectievelijk nog slechts 3, 2 en 1 punt. Komende zaterdag zal Zalk afreizen naar Wilsum. Het team zal er dan alles aan doen om de goede reeks voort te zetten.