NEEM CONTACT OP MET DE VERTROUWENSPERSOON

Even voorstellen:

“Graag wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Jopie Mensink. Ik heb vroeger op behoorlijk niveau geturnd en gevolleybald. Momenteel ben ik alleen nog supporter van onze kleinkinderen, die voetballen en volleyballen. Daarnaast vind ik het leuk om af en toe een wedstrijd bij S.V. Zalk te bekijken. En ik heb een hele tijd als barvrijwilliger achter de bar van de sportkantine van S.V. Zalk gewerkt.”  Kortom Jopie is altijd al zeer betrokken geweest bij onze vereniging en mag nu in een andere hoedanigheid haar bijdrage leveren, namelijk als Vertrouwenscontactpersoon. In dit stuk kun jij lezen wat dat precies inhoud en wat Jopie voor jou kan betekenen.

Wat is een vertrouwenscontactpersoon eigenlijk en wat doet hij/zij?
De Vertrouwenscontactpersoon is binnen de sportvereniging het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft over, of te maken heeft met, grensoverschrijdend gedrag, en hier met iemand over wil praten. Tevens kan de Vertrouwenscontactpersoon een preventief beleid opzetten en adviseert en stimuleert zij hier haar vereniging in. Vertrouwenscontactpersonen fungeren als eerste opvang voor leden (sporters, ouders van sporters, toeschouwers, kaderleden, vrijwilligers, bestuur) met een klacht of een vraag. Ze bieden een luisterend oor, geven raad en verwijzen door voor geschikte hulp. De Vertrouwenscontactpersoon is op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen.

“Ik hoop dat ik als Vertrouwenscontactpersoon een centraal aanspreekpunt kan zijn en dat we er met z’n allen voor kunnen zorgen dat we in een leuke en veilige omgeving onze sporten kunnen beoefenen. Mijn taak is om naar jou te luisteren wanneer je met een probleem zit. Wij gaan dan samen naar een oplossing zoeken. Alle stappen die hiervoor nodig zijn, worden allemaal met jou besproken, zodat er niets gebeurd wat jij niet wilt. U of jij kan zelfs helemaal anoniem aankloppen bij mij. Ik heb een geheimhoudingsplicht en mag niets met anderen delen tenzij u of jij dat goed vindt. Tenzij ik en, na beraad, het bestuur van mening zijn dat de veiligheid van anderen in gevaar is, of als er sprake is van strafbare feiten. In deze gevallen ben ik verplicht melding hiervan te doen. Uiteraard zal ik in alle gevallen mijn best doen je het beste advies of hulp te bieden."

Word je gepest bij de Sportvereniging Zalk of ben jij juist de pestkop? Heb je het gevoel dat je er niet echt bij hoort om wat voor reden dan ook, of doet of zegt iemand dingen die jij niet wilt? Misschien denk je wel dat iemand anders zich zo voelt. Met al deze dingen kun je bij Jopie terecht. Ook als je twijfelt mag je gerust contact opnemen met Jopie. Jopie hanteert het principe “Beter voorkomen dan genezen!”.

Vertrouwenscontactpersoon ben je niet zomaar!
Om Vertrouwenscontactpersoon te worden is het volgen van de cursus Vertrouwenscontactpersoon vereist. Deze cursus word afgesloten met een certificaat van NOC*NSF, welke Jopie uiteraard behaald heeft.

Tijdens deze cursus wordt aandacht besteed aan de positie die de Vertrouwenscontactpersoon inneemt wanneer er sprake is van een klacht. Er wordt ingegaan op de adviezen en de verwijzingen die mogelijk zijn. De cursus is niet alleen theoretisch, maar ook praktisch. Zo worden er praktische gesprekstechnieken geoefend. Al met al een veelzijdige training waarin de verschillende kanten van het werk van de Vertrouwenscontactpersoon worden toegelicht en geoefend.

Hoe kun je Jopie bereiken?
Heb je vragen of wil iets melden, over jezelf of over iemand anders, kun je altijd mailen naar: [email protected] of van maandag t/m zaterdag bellen naar: 038 466 0307 of 06 1291 6766

Als je Jopie niet direct telefonisch kunt bereiken, spreek dan je naam, telefoonnummer en best bereikbare tijdstip in, zodat Jopie je terug kan bellen.

De Vertrouwenscontactpersoon is een initiatief van het NOC*NSF. Kun je niet direct bij Jopie terecht dan kun je ook contact opnemen met het NOC*NSF Vertrouwenspunt Sport (0900 - 2025590, € 0,10 per minuut). Het Vertrouwenspunt Sport is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur. Op zondag is er geen bereikbaarheid. Of ga naar www.nocnsf.nl/vertrouwenspuntsport voor alle informatie.

NEEM CONTACT OP MET DE VERTROUWENSPERSOON